tirsdag 1. november 2011

Uke 44 - Abisko canyon

Jeg skjønte tidlig i høst at høstfarger, det blir det ikke på Østlandet i år. Så når jeg dro på tur i september bar det nordover. Lite var planlagt på den turen, men ett sted hadde jeg lyst til å besøke: Abisko og Abisko canyon. Langt nord i Sverige. Mellom Kiruna og Narvik. Derfra hadde jeg sett spennende bilder med fjellformasjoner, vann og fine høstfarger. Vel framme glimret høstfargene totalt med sitt fravær. Alle bjerker i canyonen var fullstendig uten blader. Etter litt sutring, som gikk fort over, ble det å fokusere mer på stein og farger i stein. Egentlig ingen dårlig erstatning. Og så fikk jeg litt andre bilder enn de tradisjonelle med høstfarger.



 Nikon D700, 70/200mm på 200mm. 1/10sek bl. 16. ISO 200

Nikon D700, 70/200mm på 200mm. 1/8 sek bl. 16. ISO 200

 Nikon D700, 14/24mm på 16 mm. 1/15 sek bl. 22. ISO 800

 Nikon D700, 105mm macro. 1/30 sek bl 22. ISO 1600

 Nikon D700, 14/24mm på 19 mm. 1/5 sek bl. 22. ISO200




10 kommentarer:

  1. Du kom da hjem med fine bilder, så noen grunn til sutring var det jo ikke ;-) Egentlig er denne tiden, etter løvfall og før snø, en fantastisk tid for oss som liker landskapsfoto.
    Øystein S.

    SvarSlett
  2. Spennende bilder dette! Det første og nest siste likte jeg best, men det første er nydelig!

    SvarSlett
  3. Fin plass du har vært på. Har sjø vært der flere ganger, veldig fasinerende med alle formasjonene rundt i området der.
    For mange år siden, mens jeg drasset på analogt kamera og filmrull, dro jeg til samme plass med fotografering som mål. Det var sein vår, vårblomster og stor elv. Jeg krøp langs vannkanten, jobbet med komposisjon osv osv. Var spent på bildene, og var rimelig fornøyd med dagen. Helt til jeg kom hjem og oppdaget at det ikke var film i kameraet. . . . .Men det var første og siste gang jeg opplevde det. :)

    SvarSlett
  4. Virker som en veldig spennende plass!
    Flotte steinformasjoner og som du har fanget på en fortreffelig måte!
    Siste bildet var helt topp synes jeg!

    Gode høstbilder med flotte farger fra stein og rennende vann!

    SvarSlett
  5. Flott plass det her Rolf. Utrolig fine linjer i steinene, kombinert med rennende vann ble det knallfint...

    SvarSlett
  6. En godt komponert serie med fine linjer og farger!

    Rune Olsen

    SvarSlett
  7. Farger, linjer, former, flott. Liker spes.det første bilde der vannet gir noen former som ser ut som personer, ansikter.

    SvarSlett
  8. Ingen dårlig substitutt dette! Utrolig fascinerende formasjoner og lekre farge/linjespill.
    Jeg har gått på ski fra Abisko til Narvik, men visste ikke om denne kløfta...
    Uansett, nydelige fjell i området!

    SvarSlett
  9. Takker dere alle for motiverende tilbakemeldinger. Setter stor pris på de.
    Ingebjørg: Sikkert en kjempefin skitur. Fjellene rundt Abisko er jo som skapt for turer. Kjenner ikke fjellene på norsk side så godt, men antar at de blir noe brattere? Og neste gang du er i Abisko kan jeg anbefale en tur i canyonen. Svært lett tilgjengelig. Veien fra Riksgränsen mot Kiruna krysser canyonen ved turiststasjonen. Parker der og det er veltråkkede stier både oppover og nedover. Noen hundre meter hver vei.

    SvarSlett
  10. Fantastisk mønster, nydelige konturer og lys :))

    SvarSlett